چطوري رئيس خوبي باشم؟

آشنايي با مدل هاي لباس جديد و ژورنالي

چطوري رئيس خوبي باشم؟

اگر به عنوان كارآفريني جوان، كسب‌وكار خود را به‌تازگي راه‌اندازي كرده‌ايد، حتما مي‌دانيد وارد جريان پرتلاطمي شده‌ايد. در اين مسير، فراز و فرود‌هاي زيادي در انتظارتان خواهد بود كه بايد بتوانيد با درايت كافي از آن‌ها عبور كنيد. اما شايد مهم‌ترين چالشي كه هر كارآفرين جوان و كم‌سن و سالي با آن روبه‌رو خواهد شد، به دست آوردن اعتبار كافي در ميان افراد باتجربه‌تر و پخته‌تر در حوزه كسب‌وكارتان است.

در عين حال كه بايد با فروتني به دنبال يادگرفتن فوت كوزه‌گري از خبره‌هاي حوزه كسب‌وكارتان باشيد، نبايد اجازه دهيد سن‌وسالتان روي برقراري ارتباط و مذاكرات با افراد باتجربه‌تر سايه بيندازد و شما را جدي نگيرند. در ادامه ده نكته كليدي از نگاه كارآفرينان موفق و مطرح دنيا خواهيم پرداخت تا ضمن حفظ احترام افراد باتجربه، جايگاه خود را به عنوان عضوي از زيست‌بوم كسب‌وكار مستحكم كنيد.

۱. خودتان را جدي بگيريد

اولين قدم براي اين كه ديگران شما را به عنوان يك راهبر يا مدير جدي بگيرند، اين است كه پيش از هركس خودتان خود را باور كنيد و جدي بگيريد. به عنوان يك كارآفرين بايد نقاط قوت و ارزش افزوده‌اي را كه نسبت به سايرين داريد، به‌خوبي بشناسيد.

منظور از ارزش افزوده ويژگي منحصر به فردي است كه شما و كسب‌وكارتان را از ديگران مجزا مي‌كند. زماني كه از ارزش و توانمندي‌هايتان آگاه باشيد، ديگر در پي اثبات خودتان به ديگران نخواهيد بود و درعوض بهترين‌هاي خودتان را بروز مي‌دهيد. اگر احساس مي‌كنيد با وجود توانمندي‌هاي بسيار زيادي كه داريد همچنان شما را جدي نمي‌گيرند، بايد كمي عميق‌تر شرايط را بررسي كنيد. قطعا نكات ديگري فراتر از سن‌وسالتان موجب شده آن‌گونه كه بايد رويتان حساب نكنند.

۲. بدانيد چه آورده‌اي داريد

۱۰ شرط موفقيت كارآفرينان جوان

اين مورد به دليل قانون نانوشته‌اي كه كارآفرينان جوان حتما كم‌تجربه و ناكارآمد هستند، مطرح مي‌شود. به صورت دقيق توانمندي‌ها و آورده خود را در كسب‌وكارتان مشخص كنيد. اين آورده مي‌تواند شامل توانايي بالاي شما در حل مساله، سرعت بالاي پردازش اطلاعات و پيدا كردن مشكلات كار پيش از هر فرد ديگري باشد يا اين كه مي‌توانيد سوال‌هايي بپرسيد كه باعث شود افراد جور ديگري به مسائل نگاه كنند. اگر نقطه اتكاي شما فقط تحصيلات دانشگاهي و مدارك تحصيلي‌تان باشد، الزاما نمي‌توانيد افراد باتجربه را تحت‌تأثير خودتان قرار دهيد. بايد پذيرفت كه بسياري از افراد معتقدند كه حدفاصلي بين دانش و عمل وجود دارد!

به طور قطع دوست نداريد خود را در بحثي گرفتار كنيد كه طرف مقابل در پي اثبات اين است كه دانش و اطلاعات‌تان خيلي با واقعيت‌هاي دنياي كسب‌وكار فاصله دارد؛ بنابراين سعي كنيد براي اثبات كارآمدي‌تان روي مواردي تكيه كنيد كه در دسته توانمندي‌هاي شخصي‌تان قرار مي‌گيرد.

براي عبور از اين چالش سعي كنيد خدمات يا محصول‌تان را با كمك مهارت‌هاي جديد و به‌روزي كه در زمينه فناوري داريد، به شكل منحصر به فرد و نوآورانه‌اي ارائه دهيد. به‌كارگيري مهارت‌هايتان يكي از ابزار‌هاي مهم براي اثبات مستعد بودن خواهد بود. سعي كنيد عملكردتان به گونه‌اي باشد كه حس اعتماد مشتريان را جلب كند تا آن‌ها بتوانند با خيال راحت‌تري كارشان را به كارآفرين جوان و تازه نفس بسپارند.

۳. مهارت گوش‌كردن‌تان را تقويت كنيد

در گزارش‌هايي كه در مورد خصوصيت مديران موفق و كليد‌هاي طلايي كارآفرينان حرفه‌اي در همين صفحه منتشر كرده‌ايم، مهارت خوب گوش‌دادن به صحبت‌هاي ديگران همواره به عنوان يكي از مهم‌ترين و تأثيرگذارترين موارد مديريتي مطرح شده است. اهميت اين موضوع در خصوص كارآفرينان جوان دوچندان خواهد بود.

منش و رفتار كارآفرين جوان است كه باعث مي‌شود ديگران او را جدي بگيرند و به عنوان راهبر بپذيرند. مهارت خوب گوش‌كردن به صحبت‌هاي ديگران از كليدي‌ترين ويژگي‌هايي است كه نشان‌دهنده رفتار سنجيده‌تان خواهد بود. زماني كه در حال گوش سپردن به صحبت‌هاي فردي هستيد، به واژه‌هايي كه استفاده مي‌كند و حتي نوع زبان بدنش دقت كنيد. براي حرف افراد ارزش قائل باشيد، با حوصله گوش كنيد و پذيراي صحبت‌ها باشيد.

۴. اجازه دهيد نتايج كارتان گواه توانمندي‌تان باشد

به جاي اين كه زمان خود را براي قانع‌كردن افرادي كه قبول‌تان ندارند صرف كنيد، بگذاريد نتايج عملكردتان دانش و توانمندي‌هايتان را اثبات كند. صداي عمل بلندتر از كلمات است! اين‌كه فقط سخنور خوبي باشيد و با صحبت‌هايتان ديگران را مجذوب ايده‌هايتان كنيد به تنهايي نمي‌تواند كافي باشد. همه به دنبال عملكرد هستند و تا زماني كه نتوانيد به ايده مهيج‌تان جامه عمل بپوشانيد، هيچ‌كس به آن توجهي نشان نخواهد داد. براي نمايش نتايج عملكردتان مي‌توانيد از مواردي مانند انتشار فراز و فرود‌هاي مسير كسب‌وكارتان در فضاي مجازي استفاده كنيد. همچنين مي‌توانيد در رويداد‌ها و جشنواره‌هايي كه كسب‌وكار‌ها را داوري مي‌كنند و جوايزي به كسب‌وكار‌هاي برتر مي‌دهند شركت كرده و از اين طريق صلاحيت خود را اثبات كنيد. حتي اگر با بزرگاني در حوزه كسب‌وكارتان آشنا هستيد، مي‌توانيد با گرفتن اعتبارنامه‌اي از آن‌ها به كسب‌كارتان اعتبار دهيد.

۵. نحوه تعاملتان با ديگران را تنظيم كنيد

۱۰ شرط موفقيت كارآفرينان جوان

سعي نكنيد خودتان را به همه اثبات كنيد، زيرا نيازي به كار نداريد! در عوض نوع تعاملتان را با ديگران متناسب با نوع شخصيت و روحيات هر فرد تنظيم و به نحوي تعامل كنيد كه حس مي‌كنيد باعث ايجاد حس اطمينان خاطر خواهد شد. برخي افراد نياز به مدارك مكتوب و تحليل‌هاي آماري دارند، برخي نياز دارند نتيجه موفقيت‌آميز كار را ببينند، برخي با دانستن دورنماي ذهني‌تان اطمينان خاطر پيدا مي‌كنند و برخي ديگر فقط به اين نياز دارند كه حس كنند مي‌توانند به شما اعتماد كنند.

هوشمندي شما كمك مي‌كند در هر شرايطي و در رويارويي با هر فرد يا نهادي به چه شكلي كسب‌وكارتان را ارائه دهيد كه بيشترين تأثيرگذاري را داشته باشد.

۶. از گفتن «نمي‌دانم» نترسيد

گاهي اوقات با خودمان فكر مي‌كنيم اگر ژست افراد همه‌چيزدان را به خود بگيريم باعث افزايش اعتبارمان در ميان سايرين خواهد شد، اما در اصل هيچ‌كس نيست كه واقعا همه چيز را بداند!

اگر به راحتي بگوييد نمي‌دانم و اين جمله را با گفتن «بهترين راه‌حل را برايش جست‌وجو مي‌كنم و نتيجه را در ميان خواهم گذاشت» تكميل كنيد، اعتبارتان را بسيار بيشتر افزايش خواهد داد. اين كه در مواردي كه اطلاع دقيقي نداريد به راحتي بگوييد نمي‌دانيد موجب مي‌شود هر زماني كه در مورد موضوعي تخصصي صحبت كنيد افراد مطمئن باشند كه صحبت‌هايتان كاملا فكر شده و بر اساس دانش و اطلاعات است.

۷. از مربي‌هاي كسب‌وكار كمك بگيريد

۱۰ شرط موفقيت كارآفرينان جوان

يكي از بهترين روش‌هايي كه بتوانيد جايگاه خود را به عنوان كارآفريني جوان محكم كنيد و جدي گرفته شويد، گوش كردن به توصيه‌هاي يك مربي كسب‌وكار با تجربه است. در سنين جواني افراد پر از شور و هيجان براي تكان دادن دنيا هستند، اما اگر واقعا به دنبال موفقيت هستيد بايد دست از خيال‌پردازي‌هاي غيرعملي برداريد و به دنبال آموختن و كسب تجربه از افراد خبره باشيد. اگر بتوانيد با كمك تجربيات فرد ماهري با خيال راحت از پيچ‌وخم‌هاي مسير بگذريد، سرعت پيشرفت و توسعه كسب‌وكارتان افزايش مي‌يابد و اعتبار كاري‌تان نيز ارتقا خواهد يافت.

۸. انتقادپذير باشيد

يكي از سريع‌ترين روش‌هايي كه افراد را قانع مي‌كند شما راهبر و مدير واقعي هستيد، توانايي پذيرفتن انتقادات سازنده و به‌كارگيري راه‌حل‌هاي پيشنهادي است. در مقابل اين موضوع يكي از بارزترين ويژگي‌هاي مدير تازه‌كار و ناوارد نيز مقابله‌كردن و نپذيرفتن پيشنهادات و انتقادات سازنده است. شايد فكر كنيد اگر نظرات ديگران را به كار ببريد به اين معنا خواهد بود كه خودتان از كارتان سر در نمي‌آوريد و چيزي بلد نيستيد. اما اين تصور اشتباه و رايجي بين كارآفرينان جوان است! افراد باهوش هيچ‌گاه خود را به دانش و نحوه تفكرشان محدود نمي‌كنند بلكه همواره در كمين جذب بهترين فكر‌ها و ايده‌هايي هستند كه در طول روز با آن‌ها مواجه مي‌شوند.

۹. پرسش‌هاي چالش برانگيز مطرح كنيد

عملكرد ماهرانه و داشتن تفكر نقادانه صرفا براساس دانستن و اطلاعات بسيار بالا به دست نمي‌آيد، بلكه بايد ذهن پرسشگري داشته باشيد و به دنبال پاسخ براي اين پرسش‌ها باشيد. اما پرسش‌هاي اساسي چه ويژگي‌هايي بايد داشته
باشد؟ هر سوالي كه باعث درگير شدن فكر، بروز ايده‌هاي خلاقانه و ايجاد انگيزه براي يادگيري بيشتر چه در خودتان و چه در ديگران شود، پرسشي اثرگذار خواهد بود. سوالات كنجكاوانه براي تكميل اهدافي كه در سر داريد، مطرح كنيد. سوال پرسيدن علاوه بر روشن‌كردن نقاط چالش‌برانگيز كار، به يافتن بهترين راه‌حل‌ها و تصميم‌گيري‌ها كمك خواهد كرد.

۱۰. اهل تفكر و عمل همزمان باشيد

۱۰ شرط موفقيت كارآفرينان جوان

ديگران زماني كه بدانند شما قدرت فكر بالايي داريد و مي‌توانيد از اين توانايي ذهني به بهترين شكل در كارتان استفاده كنيد، فارغ از سن و سالي كه داريد برايتان احترام قائل خواهند شد؛ بنابراين تلاش كنيد از قدرت فكرتان به خوبي استفاده كنيد. حوزه كسب‌وكارتان را به خوبي بشناسيد، با اجزاي آن ارتباطات گسترده‌اي ايجاد كنيد، بدانيد بازار هدف‌تان چيست، مشتريان را بشناسيد و بهترين نوع ارائه براي محصول‌تان را بيابيد. عملكردتان را نيز با به‌كارگيري منطقي‌ترين و كاربردي‌ترين راه‌حل‌هايي كه با تفكر يا پيشنهادات و بازخورد‌هاي ديگران به دست مي‌آوريد، روز به روز ارتقا دهيد. اين كه بتوانيد نشان دهيد پشت هر تصميم به ظاهر كوچكي فكر و بررسي‌هاي زيادي بوده، موجب مي‌شود ديگران راحت‌تر به شما اعتماد كنند و بدانند قرار نيست با فردي خيال‌پرداز و بي‌فكر طرف حساب باشند. ​​​​​​​

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.