چه حرفي رو به كي نگم؟

آشنايي با مدل هاي لباس جديد و ژورنالي

چه حرفي رو به كي نگم؟

اگر مي‌خواهيد روابط شخصي و حرفه‌اي‌تان را سالم و شاد نگه داريد، هرگز از اين كلمات استفاده نكنيد.

به رئيس‌تان نگوييد...

حرف‌هايي كه نبايد به آدم‌هاي زندگي‌تان بزنيد

اگر دوست داريد سِمت‌تان ارتقاء پيدا كند يا با درخواست افزايش حقوق‌تان موافقت شود پس هرگز از جمله‌ي «اين جزو وظايف من نيست» استفاده نكنيد. جملات و بيان منفي در حيطه‌ي كار، شما را به هيچ جا نمي‌رساند.

كار‌هايي كه خارج از شرح وظايف شما هستند مي‌توانند فرصت‌هاي باارزشي باشند كه از طريق آنها، مهارت‌هاي ديگرتان را به رئيس‌تان نشان دهيد. چنين موقعيت‌هايي حتي مي‌توانند اين شانس را به شما بدهند كه رئيس‌تان باورش را نسبت به شما تقويت كند و به اين فكر بيفتد كه شايد پتانسيل‌تان فراتر از آن چيزي است كه تا به حال فكر مي‌كرده است.

حتي جملاتي مانند «نه، من وقت ِ اين كار را ندارم» نيز مي‌توانند جلوه‌اي منفي از وجدان كاري‌تان را نمايش بدهند. اگر از اين مي‌ترسيد كه مبادا از پس كاري كه از شما خواسته شده برنياييد يا وقت كم بياوريد، به جاي اينكه درخواست يا پيشنهاد را رد كنيد، آن را بپذيريد و از رئيس يا مديرتان بخواهيد كمك‌تان كند تا راهي براي انجامش پيدا كنيد.

همين قدم‌هاي كوچكي كه براي كمك يا پيشرفت برمي‌داريد، به رئيس‌تان نشان مي‌دهند واقعا عضوي از تيم هستيد و با «نمي‌توانم» و «نمي‌شود»، نسبت به هر چيزي سو گيري منفي نمي‌كنيد.

به پدر و مادر همسرتان نگوييد...

شايد شنيده باشيد كه مي‌گويند: «مادر‌ها از همه بهتر مي‌دانند»، بنابراين بهتر است از گفتن چيز‌هايي شبيه «من مي‌دانم كه دختر/پسر شما اينطوري دوست دارد» به پدر و مادر همسرتان كلا خودداري كنيد. پدر و مادرها، مخصوصا مادرها، قوي‌ترين پيوند را با فرزندشان دارند و عشق مادر به فرزند، بي‌نظير است. اگر سعي كنيد به يك مادر ثابت كنيد كه رابطه‌ي شما با فرزندش، بهتر از رابطه‌ي او با فرزندش است، فقط آزرده‌اش مي‌كنيد و سبب خشم او نسبت به خودتان مي‌شويد.

به فرزندتان نگوييد...

حرف‌هايي كه نبايد به آدم‌هاي زندگي‌تان بزنيد

يكي از اصول فرزند پروري كه هميشه بايد مدنظر داشته باشيد اين است كه هرگز فرزندتان را با بچه‌ي ديگري مقايسه نكنيد. گفتن چيز‌هايي مانند «چرا نمي‌تواني شبيه خواهرت باشي؟» به فرزندتان فقط باعث مي‌شود او احساس كند نالايق و ناتوان است و دچار ضعف اعتماد بنفس بشود. مقايسه براي هر كسي در هر سن و سالي نادرست است. اشتباه ديگري كه نبايد در مورد فرزندتان مرتكب شويد اين است كه اگر دچار مشكلي شد كه نتوانست آن را حل كند، به او نگوييد: «بگذار كمكت كنم».

اگر خيلي زود به او پيشنهاد كمك بدهيد، او را به خودتان وابسته مي‌كنيد و او هميشه براي پيدا كردن راه حل مسائل خود، منتظر ديگران خواهد بود. فرزندتان را تشويق كنيد خودش راه حل پيدا كند و سعي كنيد اعتماد بنفسش را بالا ببريد و مستقل بودن را به او بياموزيد. اگر هم احساس مي‌كنيد واقعا به كمك‌تان نياز دارد، باز هم مستقيما راه حل ندهيد، مثلا مي‌توانيد دو گزينه پيش روي او بگذاريد و از او بخواهيد خودش انتخاب كند.

به همسرتان نگوييد...

هيچ چيزي بدتر از اين نيست كه به همسر عزيزتان بگوييد: «من حرف‌هايت را باور نمي‌كنم»، مخصوصا با توجه به اينكه اعتماد و اطمينان، يكي از شاخصه‌هاي يك رابطه‌ي سالم است. واژه‌هايي شبيه به اين مي‌توانند باعث شوند به نظر برسد به همسرتان تهمت مي‌زنيد، كه همين مي‌تواند آتش به پا كند.

به جاي جمله‌ي بالا مي‌توانيد ترديدتان را ملايم‌تر بيان كنيد مثلا بگوييد: «باور ماجرايي كه تعريف مي‌كني كمي برايم سخت است». عبارت ديگري كه جزو ممنوعه‌ها در برابر همسرتان است اين است: «تو بيش از حد حساسي و بيخود به اين مسئله اهميت مي‌دهي». چنين حرف‌هايي باعث مي‌شود همسر شما احساس كند هيجانات و احساساتش ارزشي براي شما ندارد. شما مطمئنا دوست داريد همسرتان راحت باشد و بدون ترس از قضاوت يا مسخره شدن، حرف‌هاي دلش را به شما بيان كند.

به دوست‌تان نگوييد...

اگر دوست صميمي‌تان به تازگي شكست عشقي خورده است يا رابطه‌اش را تمام كرده است، نبايد به او بگوييد: «نگران نباش، تو هنوز خيلي فرصت داري». اين حرف فقط نشان مي‌دهد برعكس گفته‌ي شما، او وقت زيادي ندارد و بايد مدام به دنبال فرصتي براي پيدا كردن يك عشق و رابطه‌ي جديد باشد و زندگي بدون اين اتفاق، پيش نمي‌رود. براي آشنا شدن با فرد مناسب در زندگي، هيچ ضرب الاجلي وجود ندارد، پس حتي اگر منظور بدي نداريد، چنين فشاري به دوست‌تان وارد نكنيد.

به پزشك‌تان نگوييد...

حرف‌هايي كه نبايد به آدم‌هاي زندگي‌تان بزنيد

بله، مادر شما هميشه مي‌تواند بفهمد چه زماني دورغ مي‌گوييد، اما پزشك‌تان ممكن است چنين مهارتي نداشته باشد! اگر وظيفه‌ي پزشك شما اين است كه بهترين دارو و درمان را براي شما تجويز كند تا هر چه زودتر بهبود پيدا كنيد، وظيفه‌ي شما هم اين است كه به دستورات پزشك‌تان عمل كنيد، و اگر چنين نكرديد و به عنوان مثال دچار مشكل تنفسي شديد، دروغ گفتن به پزشك‌تان و پنهان كردن اين موضوع كه طبق تجويز او دارو مصرف نكرده‌ايد، اين پتانسيل را دارد كه سلامت‌تان را به خطر بيندازد. اگر در مورد نحوه‌ي مصرف دارو يا روند درمان‌تان با پزشك خود روراست نباشيد، نبايد انتظار داشته باشيد پروسه‌ي درمان‌تان خوب پيش برود.

به خواهر يا برادرتان نگوييد...

شما هرگز نبايد به برادر يا خواهرتان بگوييد «چرا اينقدر مراقب من هستي؟»، زيرا حرف شما مي‌تواند ناخوشايند و ناسازگارانه به نظر برسد. خواهر و برادر شما ذاتا دوست دارد متوجه شما باشد و از شما محافظت كند، چون بهترين‌ها را براي شما مي‌خواهد. شما بايد بابت حمايتي كه خواهر يا برادرتان از شما مي‌كند، خوشحال و قدردان باشيد، نه اينكه موضع دفاعي بگيريد و اعتراض كنيد.

بله درست است كه شما ديگر بزرگ شده‌ايد و آزاديد هر كاري دوست داريد انجام دهيد، اما هرگز مرتكب اين اشتباه نشويد و دل خواهر يا برادر خود را نشكنيد، خواهر‌ها و برادرها، هميشه به هم مهر مي‌ورزند و پشت هم هستند.

به معلم فرزندتان نگوييد...

حرف‌هايي كه نبايد به آدم‌هاي زندگي‌تان بزنيد

خيلي حرف‌ها هستند كه نبايد جلوي فرزندتان بگوييد و بد گويي و ايراد گرفتن از معلم او، يكي از اين ممنوعه‌هاست. اگر مقابل فرزندتان از معلمش ايراد بگيريد، به عنوان يك الگوي مقتدر، اين اجازه را به فرزندتان مي‌دهيد كه با معلمش با بي‌احترامي و بي‌ادبي رفتار كند. ضمنا هرگز به معلم فرزندتان نگوييد: «تو بلد نيستي چه كار كني». معلم‌ها تعليم ديده‌اند كه چگونه كلاس را اداره كنند و مطالب را تدريس كنند.

اما واقعيت اين است كه سروكله زدن با بچه‌ها اغلب كار ساده‌اي نيست و زمان‌هايي وجود دارد كه كنترل كلاس، تقريبا از دست خارج مي‌شود. پس پيش از اينكه اتهام يا برچسبي به معلم فرزندتان بزنيد اين را به خاطر بياوريد كه احترام معلم را تحت هر شرايطي بايد حفظ كرد.

به تعميركار اتومبيل‌تان نگوييد...

هيچ تعميركاري دوست ندارد اين جمله را بشنود: «من خودم مي‌دانم مشكل چيست، تو فقط همان كاري را بكن كه من مي‌گويم». شما با اين حرف، توانايي و تبحر تعميركار براي تشخيص و رفع عيب اتومبيل‌تان را زيرسوال مي‌بريد.

وقتي اتومبيل‌تان را پيش تعميركار مي‌بريد، او خوب به حرف‌هاي شما كه راننده‌ي اين اتومبيل هستيد گوش مي‌دهد تا بداند عملكرد اتومبيل‌تان چگونه است، اما خيلي چيز‌هاي ديگر هم وجود دارد كه بايد تست شود. بيشتر تعميركاران اتومبيل مي‌گويند: «در اكثر موارد، راننده‌ها تصور مي‌كنند خودشان مي‌دانند مشكل چيست، اما ما بايد به آن‌ها توضيح بدهيم كه اشتباه مي‌كنند!».

به پدر و مادرتان نگوييد...

نفرت، يعني بيزاري و هر دوي اين كلمات، بار منفي شديدي دارند. شما با گفتن «از تو متنفرم»، آدم‌هايي را كه از همه بيشتر دوست داريد مي‌رنجانيد. حتي در بدترين لحظات و در گرماگرم يك مشاجره‌ي تند هم بايد قدرت كلماتي كه استفاده مي‌كنيد را مد نظر داشته باشيد و هرگز چيزي به زبان نياوريد كه بعدا از گفتنش پشيمان شويد.

هر وقت عصباني شديد، چند قدم دور شويد، دندان‌هاي‌تان را به هم بفشاريد و يك نفس عميق بكشيد و سعي كنيد پيش از ادامه‌ي بحث، كنترل‌تان را به دست بياوريد. جمله‌ي «از تو متنفرم» تنها يكي از جملاتي است كه هرگز نبايد به پدر و مادرتان يا به هر عضوي ديگر از خانواده بگوييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.